fredag 26. november 2010

Samarbeid med ambulansehelikopteret

Det har vist seg at oppdrag dere som førstehjelpere er ute på ofte kan ende opp med at ambulansehelikopteret kommer. I den anledning følger det herunder litt informasjon fra
Redningsmann Stig Hansen ved ambulansehelikopteret i Tromsø.

Varsling: Luftambulansen kan varsles via Hovedredningssentralen, Politi eller AMK/113-sentralen.

Samband: Luftambulanse kan nå dere på telefon eller på felles redningskanal 05. Om dere har samband med er det ønskelig at dere går på kanal 05.


Landing ved krevende forhold:

- Vinterstid kan løs snø virvles opp og pilot miste referanser på bakken.

- Vi vil ofte stoppe i høy hover (20-30m) å blåse løs snø slik at vi ikke mister referanser når vi kommer nærmere bakken for landing.

- Mørke kan by på problemer. Hindringer som master, strømlinjer, løse gjenstander på bakken kan komme opp i rotor og forårsake store skader. Vi vil også her stoppe i høy hover å bruke søkelys for å få en oversikt av terreng og landingssted for mulige hindringer.

- Landingsplass bør være ca 20 x 20 meter hinderfritt.

Sikkerhet rundt helikopter når det står på bakken med rotor i gang!

Røde soner: SKAL ingen bevege seg i. Eneste unntaket er redningsmann i nødvendige situasjoner.

Gule soner: Det kan være situasjoner hvor vi ønsker å evakuere til og fra helikopter, pasienter og eller ekstra mannskaper når rotor er i gang. Bevegelser til å fra helikopter skjer kun på klare håndsignaler fra redningsmann.

Grønn sone: Pasienten tas inn på båre på helikoptrets venstre side, ved hurtig omlasting av pasient fra eks. ambulanse med rotor i gang, vil redningsmann dirigere inn ambulanse på rett side å vil stoppe ambulansen 1 -2 m utenfor rotordisk.

Bilde over illustrerer godt hvordan løs snø virvles opp av helikopter!

Bilde over viser løs snø som virvles opp av helikopter, potensiell fare kan være at pilot mister referanse til bakken.Vi da umiddelbart stige for å komme ut av en slik farlig situasjon.

Farene her er at helikopter drifter sidelengs, frem eller bak og dermed komme bort i hindringer for så miste kontroll å dermed havarere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar